RPGKK - Portal Społecznościowy Klubu "Chimera" Kędzierzyna-Koźla

Portal Społecznościowy Klubu "Chimera" Kędzierzyna-Koźla

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Moda

Ogłoszenie

Polecam wykorzystywanie "Pokaż nowe posty od ostatniej wizyty" lub przeglądanie tych for, które mają podfora, ponieważ forum wyżej (np. DnD) nie wyświetla na głównej stronie czy coś nowego jest w podforach (np. DnD - Mechanika). W razie problemów z rejestracją, proszę pisać pod gg 6588239 (niewidoczny). Usuniecie Ciasteczek powinno pomóc, jeśli konto się nie chce zarejestrować.

#1 2009-10-30 20:37:10

 Havoc

Admin

6588239
Skąd: Pogorzelec
Zarejestrowany: 2009-08-09
Posty: 1286
Punktów :   

Wskazówki MG dla MG - by Havoc

Podam wam, moi przyjaciele, kilka wskazówek. Mimo, iż nie gram tak długo RPG, jak niektóry, ale już potrafię zauważyć błędy (głównie moje), które zdarzyły się w przeszłości. Możecie pisać o swoich radach dla innych lub dyskutować napisane. Droga wolna.


    1. Każdy gracz powinien być traktowany tak samo.
    Tak moi drodzy. Nie powinno być lepszych i gorszych graczy. Każdy ma wady i zalety. Ci z którymi mamy problem lub gorzej grają potrzebują naszej pomocnej dłoni lub wskazówki. To że jeden gracz wybrał klasę od gadania i częściej gada, to nie należy najwięcej nagradzać, bo rozmawia z NPC/PC.

    2. Komunikacja, komunikacja, komunikacja.
    Jako MG, nigdy nie sądź, że wiesz co mają zamiar zrobić gracze. Może się zdarzyć, że cie zaskoczą. Masz wątpliwości lub jesteś sto-procent pewien... zapytaj "Czemu to zrobiłeś?". Pamiętaj... pytania nie bolą... tylko to stado strażników goniących postacie graczy.

    3. Wątpliwości? Pogadajmy o tym!
    Czasami zdarza się, że nie jesteśmy pewien czy "aby pasuje ten wątek" to danej sagi/kampanii. Wtedy najlepiej porozmawiać z innymi lub z własnymi graczami. Ktoś przecież może czuć się urażony, jak każesz mu zabijać nazistów.

    4. Omnipotent? Bardziej Impotent!
    Częsty syndrom. Nie twórz postaci NPC, które są wszechpotężne, bo co to za frajda dla ciebie i graczy? Masz super kolesia... yay, ale gra polega na zabawie. Jak zaczniesz wymachiwać takimi NPC'tami, to gracze odrzucą wątek, bo będą grali w jRPG, a nie RPG. Jeśli już masz zamiar tworzyć takie postacie, to niech na litość wszystkich bogów posiadają wady lub luki, które mogą inni wykorzystać. NPC, który ma dużo znajomości? To niech ma dużego wroga. Potężny mag? Pewno nie jest odporny na zatruty napój. Można wymyślać i wymyślać.

    5. Wybór, im większy tym lepszy.
    Dobro i zło? To żaden wybór. Takie wybory są w kiepskich grach RPG (lub takich co się uważają za nie np. Fallout 3). MG powinien zaplanować kilka lub nawet kilkanaście wyborów. Czasami nawet dobrze wysłuchać graczy i ich opinii. Może mają ciekawą propozycję, którą można wrzucić?

    6. Rozwiązania? Czemu nie!
    Podobna rada co z 5, ale tutaj chodzi o rozwiązania z sytuacji. Jak już gracze dokonają wyboru, to niech mają dużo rozwiązań. Muszą włamać się do domu? Niech mają kilka dróg do tego. Po co oni? Niech ktoś zrobi to za nich! Po co się włamywać? Niech gadacz wejdzie i zagada wszystkich na śmierć.

    7. Autoryzacja
    Czyli... barbarzyńca z gór z dobrą wymową? Jeszcze z umiejętnościami w naukowych? Duuh? Innymi słowy. Sprawdzaj co wymyślają twoi gracze. Niech to nie będą mutanty z niewiadomego miejsca. Niech ich postacie są spójne i logiczne. Wymyślanie jest fajne... ale wymyślanie idiotyzmów powoduje bóle głowy.

    8. Nie ciągnij na siłę.
    Nie prowadź graczy za rączkę dając im cały czas jedną drogę za która mają podążać. Jeśli się przyzwyczają, to kiedy natrafią na MG, który zrobi im Sandboxa z gry to nie będą wiedzieli co robić. Pamiętaj jednak, że nawet jak już musisz trochę poprowadzić za rękę, to ciągnij ich przez wątek. Słyszysz głosy, że mają dość? Zmień bieg kampanii lub zakończ ją. Czasami lepiej zakończyć wątek niż ciągnąć znudzonych graczy dalej.

    9. Zabawa?! Toż to real! On jest zły!
    Najważniejsza zasada... i powinna się (albo nawet jest) w złotych zasadach RPG... TO JEST GRA. Ma ona sprawiać przyjemność. Uświadom graczy, że postacie to nie oni. Oni ich tylko odgrywają, wcielają się. To, że MG daje im kłody pod nogi, nie znaczy że to MG robi graczom. Gra ma sprawiać przyjemność... a kiedy jest to frustracja, kłótnie o zasady czy o coś innego... to przestaje to być zabawa a drama.

    10. Scenariusz przede wszystkim!
    Nie. Jeszcze raz nie. Wszystko może się zdarzyć i to nie znaczy w żadnej mierze, że NPC są przygotowani na wszystko. Gracz rzuca kulę ognia? Ojć! NPC ma przecież pierścień odporności na ogień! Gracz skrada się? NPC od zawsze wciskał w zauważanie skradających się! Nie, jeszcze raz nie. Czasami trzeba się pogodzić, że wątek pójdzie z dymem, bo gracze wymyślili coś co może go zniszczyć.

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.dragongame.pun.pl www.g087dca.pun.pl www.aureus.pun.pl www.wwe-team.pun.pl www.lowcy-tajemnic.pun.pl