RPGKK - Portal Społecznościowy Klubu "Chimera" Kędzierzyna-Koźla

Portal Społecznościowy Klubu "Chimera" Kędzierzyna-Koźla

Ogłoszenie

Polecam wykorzystywanie "Pokaż nowe posty od ostatniej wizyty" lub przeglądanie tych for, które mają podfora, ponieważ forum wyżej (np. DnD) nie wyświetla na głównej stronie czy coś nowego jest w podforach (np. DnD - Mechanika). W razie problemów z rejestracją, proszę pisać pod gg 6588239 (niewidoczny). Usuniecie Ciasteczek powinno pomóc, jeśli konto się nie chce zarejestrować.

  • Index
  •  » Książki
  •  » Graj Fabuła - by Mateusz Zaród, Ignacy Trzewiczek i Rafał Szyma

#1 2010-02-22 17:03:21

 Havoc

Admin

6588239
Skąd: Pogorzelec
Zarejestrowany: 2009-08-09
Posty: 1286
Punktów :   

Graj Fabuła - by Mateusz Zaród, Ignacy Trzewiczek i Rafał Szyma

http://www.wydawnictwoportal.pl/wp-content/uploads/2009/09/grajfabula-200x291.jpg
Graj Fabułą
Mateusz Zaród, Ignacy Trzewiczek i Rafał Szyma



Wydawnictwo Portal postanowiło pokazać, że interesują się RPG, w porównaniu do innych wydawnictw... tak. Patrzę na ciebie ISA... nie udawaj!
Graj Twardo było tłumaczeniem, a Graj z Głową (i Graj Fabułą i Graj Trickiem - niedługo ten drugi będzie) to oryginalny twór wydawnictwa.
Trójka tych podręczników będzie trzymała się jednej z trzech części sesji RPG. Graj z Głową relacji MG-Gracz, Graj Fabułą tworzeniu przygód i kampanii, a Graj Trickiem o samym prowadzeniu sesji.

Teraz kolej na Graj Fabułą. Podręcznik jest o tworzeniu przygód. Dla kogo one są, czego unikać, jakich błedów nie popełniać, co można zrobić inaczej. Rozpoczynając od tego chciałem rzec... że nie mam nic więcej do dodania. Czemuż to? Ponieważ mimo iż podręcznik jest lepszy od Graj z Głową, to dla mnie był tylko przypomnieniem. Raz na jakieś 10-20 stron znalazł się słaby lub nie do wykorzystania przeze mnie pomysł, ale poza tym... nic. Dobrych przykładów niestety nie posiadam, ale napiszę tutaj o fundamentach tworzenia RPG.
Po pierwsze... gracze to debile. Tak, debile. Ej, no nie odchodźcie! Dajcie mi wyjaśnić pierw. Otóż chodzi o to, że gracze to nie ty, MG. Oni nie posiadają takiego rozumowania, jak ty. Dla ciebie oczywiste będzie zajrzenie pod dywan w poszukiwaniu części układanki do intrygi, ale nie dla nich. Dla ciebie oczywiste będzie zapytanie szewca na końcu ulicy, ale nie dla nich. Trzeba o tym pamiętać, ponieważ intryga lub zagadka wtedy upada z tego powodu.
Po drugie... przygoda jest dla graczy. To nie twoja osobista vendetta. Żadna zemsta, bo Zbysiek nie oddaje ci tych pięciu złoty od dwóch tygodni, a ty teraz okradniesz jego postać. Nie.
Po trzecie... przygoda jest dla postaci. Czyli nie twórz np. lochów pełnych pułapek, a w drużynie nie ma nikogo kto by je unieszkodliwił. Tworzenie rzeczy trudnych, ok. Tworzenie rzeczy niemożliwych, nie.
Po czwarte... przygoda jest dla postaci. Emm... już to było? A tak... tutaj chodzi o co innego, a raczej odwrotnego co wcześniej. Czyli daj się postaciom graczy wykazać. Masz łotrzyka, który jest świetny w skradaniu? Niech dzięki niemu do drużyny dojdą informacje o spisku, o którym dwóch NPC rozmawiało, a łotrzyk podsłuchał będąc w cieniu.
Po piąte... bądź czujny. Czyli... czytaj co mają postacie graczy, ponieważ twoja wielka intryga może się przez to zawalić. Przykład? NPC rzuca granat dymny i próbuje uciec. Twoja przygoda od jego ucieczki zależy... a zapomniałeś, że gracze posiadają posiadają gogle z infra wizją (czyli widzą ciepło ludzkie).
Po szóste... po co tu są gracze? Zadaj sobie pytanie. Jeśli postacie graczy nie było, to czy wydarzenia potoczyły się tak samo? Jeśli tak... to źle robisz. Wróć do punktu drugiego.

Jeszcze dałbym kilka rzeczy... ale polecam to przeczytać i samemu to ocenić.
Dla kogo jest ten podręcznik? Na 100% nie dla graczy. Dla początkujących MG i niedoświadczonych MG, jak najbardziej. Dla doświadczonych MG... jest to tylko przypomnienie.
Gdy kupowałem całą trojkę podręczników, to wiedziałem że polskie wersje mnie nie zaskoczą (po opiniach sądziłem). Jak przeczytałem Graj z Głową to mnie zaskoczyło kilka pomysłów... ale jak zacząłem czytać i skończyłem Graj Fabułą, to miałem tą samą opinie - "Nic nowego". MG może dojść do tych samych wniosków z tych podręczników poprzez uczenie się na własnych błędach i ciągłe prowadzenie przygód.

Offline

 
  • Index
  •  » Książki
  •  » Graj Fabuła - by Mateusz Zaród, Ignacy Trzewiczek i Rafał Szyma

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.g087dca.pun.pl www.wwe-team.pun.pl www.dragongame.pun.pl www.lowcy-tajemnic.pun.pl www.aureus.pun.pl