Havoc - 2009-08-11 13:24:26

Pathfinder
http://paizo.com/image/product/catalog/PZO/PZO1110_500.jpeg



Pathfinder jest systemem bazującym na 3.5 edycji DnD pod OGL (czyli można znaleźć SRD Pathfindera). Można sprawdzić (wersję beta - finalna jest płatna), która jest po ang tutaj -> http://paizo.com/pathfinder/pathfinderRPG/v5748btpy8253
Trzeba tylko się zarejestrować i ściągnąć pdf'a.
A tutaj srd -> http://www.pathfindersrd.com/

Czym jest zatem Pathfinder? Nowszym zestawem zasad? Rozszerzeniem zasad? Innym settingiem? Otóż jest bardziej "ulepszeniem" zasad (według mnie). Dwa przykłady:
Wojownik w DnD był mało opłacalną klasą. Jeśli się go nie złamało z np. łowcą albo łotrzykiem, to na późniejszych poziomach był po prostu kiepski. Co w Pathfinderze zrobiono? Dodano mu listę nowych zdolności, co powodują że opłaca się nim "iść" nawet do epickich poziomów, jako czysty wojownik. Jednym z tych zdolności jest Armor Traning, który powoduje że wojownik co cztery poziomy (zaczynając od 3) zyskuje +1 do Klasy Pancerza, zmniejszenie o 1 Karę za pancerz i zwiększenie o jeden Maksymalną Zręczność mając na sobie dowolną zbroję. Wygląda to na dość silną zdolność, ale patrząc tak na inne klasy wygląda na odpowiednią i zrównoważoną. Drugą jest Weapon Traning daje na 5 poziomie +1 do Ataku i Obrażeń broniom z listy (np. Wybierając Topory... to wszystkie topory w rekach wojownika dostaną ten bonus). Na następnym (9lvlu) bonusie wybiera się następną listę, która znowu otrzymuje bonus, a poprzednia zostaje zwiększona o jeden. Podobnie jak z Ulubionymi Wrogami od Łowcy.
Teraz bohaterowie są bohaterami, a nie łamańcami. ;D
Drugim przykładem jest zwiększenie mocy Czarownika, który już nie jest tylko czaromiotem. Jest czaromiotem z tajemniczą przeszłością! ;D
Każdy czarownik wybiera pochodzenie swoich mocy, czy to jest powodowane przez Arcane (Magię, w FR nazywa się Splotem), czy Smocze albo nawet Demoniczne, Diaboliczne lub Niebiańskie. Wyborów jest dość dużo i każdy z nich ma własne specjalne moce, które otrzymuje czarownik za to. Przykładowo, jeśli wybieramy Smocze pochodzenie (było to napisane w Podręczniku gracza DnD, że Czarownicy posiadają jakiś procent krwi smoków co im daje ów możliwość rzucania czarów) to:
-Otrzymujemy klasową umiejętność Percepcja (czyli nie jest już miedzyklasową umiejętnością)
-Dodatkowe czary (do listy czarów znanych Czarownikowi, nie można ich zamienić) z listy: mage armor (3rd), resist energy (5th), fly (7th), fear (9th), spell resistance (11th), form of the dragon I (13th), form of the dragon II (15th), form of the dragon III (17th), wish (19th).
-Może wybrać atut na 7,13 i 19 z listy atutów dla Smoczego Pochodzenia
-Wybiera jakiego smoka ma krew (Złoty? Srebrny? Czerwony?), co daje późniejsze rzeczy w innej formie (odporności i smoczy oddech)
-Wyrastają mu pazury
-Zwiększa mu się naturalna zbroja
-Rosną skrzydła (na 15)
-itd.
Można więc uznać, że w Smoczym Pochodzeniu u Czarownika to jakby połączenie Czarownika i Smoczego Potomka z DnD.

Jeszcze nie przeglądnąłem reszty podręcznika (magia i walka), ponieważ jakoś nie miałem ochoty. Na razie mi się podobają zmiany. Zmiany, które łatwo można wkleić do świata np. Ebberonu czy Faerunu.

www.shinobidezain.pun.pl www.wiedzminbpf.pun.pl www.rapidracing.pun.pl www.ziro.pun.pl www.minecraftplx1.pun.pl