Pathfinder
Pathfinder jest systemem bazującym na 3.5 edycji DnD pod OGL (czyli można znaleźć SRD Pathfindera). Można sprawdzić (wersję beta - finalna jest płatna), która jest po ang tutaj -> http://paizo.com/pathfinder/pathfinderRPG/v5748btpy8253 Trzeba tylko się zarejestrować i ściągnąć pdf'a. A tutaj srd -> http://www.pathfindersrd.com/
Czym jest zatem Pathfinder? Nowszym zestawem zasad? Rozszerzeniem zasad? Innym settingiem? Otóż jest bardziej "ulepszeniem" zasad (według mnie). Dwa przykłady: Wojownik w DnD był mało opłacalną klasą. Jeśli się go nie złamało z np. łowcą albo łotrzykiem, to na późniejszych poziomach był po prostu kiepski. Co w Pathfinderze zrobiono? Dodano mu listę nowych zdolności, co powodują że opłaca się nim "iść" nawet do epickich poziomów, jako czysty wojownik. Jednym z tych zdolności jest Armor Traning, który powoduje że wojownik co cztery poziomy (zaczynając od 3) zyskuje +1 do Klasy Pancerza, zmniejszenie o 1 Karę za pancerz i zwiększenie o jeden Maksymalną Zręczność mając na sobie dowolną zbroję. Wygląda to na dość silną zdolność, ale patrząc tak na inne klasy wygląda na odpowiednią i zrównoważoną. Drugą jest Weapon Traning daje na 5 poziomie +1 do Ataku i Obrażeń broniom z listy (np. Wybierając Topory... to wszystkie topory w rekach wojownika dostaną ten bonus). Na następnym (9lvlu) bonusie wybiera się następną listę, która znowu otrzymuje bonus, a poprzednia zostaje zwiększona o jeden. Podobnie jak z Ulubionymi Wrogami od Łowcy. Teraz bohaterowie są bohaterami, a nie łamańcami. ;D Drugim przykładem jest zwiększenie mocy Czarownika, który już nie jest tylko czaromiotem. Jest czaromiotem z tajemniczą przeszłością! ;D Każdy czarownik wybiera pochodzenie swoich mocy, czy to jest powodowane przez Arcane (Magię, w FR nazywa się Splotem), czy Smocze albo nawet Demoniczne, Diaboliczne lub Niebiańskie. Wyborów jest dość dużo i każdy z nich ma własne specjalne moce, które otrzymuje czarownik za to. Przykładowo, jeśli wybieramy Smocze pochodzenie (było to napisane w Podręczniku gracza DnD, że Czarownicy posiadają jakiś procent krwi smoków co im daje ów możliwość rzucania czarów) to: -Otrzymujemy klasową umiejętność Percepcja (czyli nie jest już miedzyklasową umiejętnością) -Dodatkowe czary (do listy czarów znanych Czarownikowi, nie można ich zamienić) z listy: mage armor (3rd), resist energy (5th), fly (7th), fear (9th), spell resistance (11th), form of the dragon I (13th), form of the dragon II (15th), form of the dragon III (17th), wish (19th). -Może wybrać atut na 7,13 i 19 z listy atutów dla Smoczego Pochodzenia -Wybiera jakiego smoka ma krew (Złoty? Srebrny? Czerwony?), co daje późniejsze rzeczy w innej formie (odporności i smoczy oddech) -Wyrastają mu pazury -Zwiększa mu się naturalna zbroja -Rosną skrzydła (na 15) -itd. Można więc uznać, że w Smoczym Pochodzeniu u Czarownika to jakby połączenie Czarownika i Smoczego Potomka z DnD.
Jeszcze nie przeglądnąłem reszty podręcznika (magia i walka), ponieważ jakoś nie miałem ochoty. Na razie mi się podobają zmiany. Zmiany, które łatwo można wkleić do świata np. Ebberonu czy Faerunu.
|